Overhørt

Overhørt

Hva er det det med Erna Solberg og Olaug Bollestad som gjør at de danker ut sexsymboler på sosiale medier?

— Anne Viken i Minerva

Astrid Dalaker og Thomas Mala i Northern Stories tok ut 130.000 kroner i lønn i fjor – på deling:

Spås en dyster framtid

PÅ PLASS: Bokagentene Astrid Dalaker og Thomas Mala skal innen fredag gjennomføre 120 møter i Frankfurt. FOTO: PHILIP WEISS TORNES

Etableringsiveren har vært større enn inntjeningen for norske agenturer. Halvparten av dem vil være borte om fem år, spår den svenske agenten Tor Jonasson.

Offisiell start for Bokmessa i Frankfurt var klokka fem i går ettermiddag, men allerede fra morgenen av var møtevirksomheten godt i gang i rettighetssenteret. Der befant også Thomas Mala og Astrid Dalaker i Northern Stories seg, i motsetning til de andre norske agentene.

– De fleste holder til på den norske standen, men vi har valgt å sitte her. Det er jo her kundene våre er, poengterer Mala.

Sammen med kollega Dalaker har han nettopp snakket med en litterær scout fra California – det første av 120 møter som skal gjennomføres innen fredag denne uka.

– Mange tror sikkert at vi bare løper rundt og skåler sjampanje, men for oss agenter er det lite glamour forbundet med denne messa. Det er beinhardt arbeid, sier Mala og får et bekreftende nikk fra sin kollega.

Forventer å gå i null i 2022

Mala og Dalaker startet Northern Stories i 2017. Siden den gang har de bygget opp en stall med 30 forfattere. Den store inntjeningen lar imidlertid vente på seg.

  • Dette skjer i dag
  • Klokka ti åpner kulturminister Trine Skei Grande (V) den norske gjestepaviljongen i Frankfurt. Forfatterne Herbjørg Wassmo og Thorvald Steen kaster glans. Straks etterpå, 10.30, blir det et raskt sceneskifte, og tre samiske forfattere – Harald Gaski, Inga Ravna Eira og Niillas Holmberg – inntar podiet. Klokka tolv vil Erik Fosnes Hansen motta årets Willy Brandt-pris sammen med litteraturviter Marie-Theres Federhofer. Trolig blir det trangt på paviljongen når Karl Ove Knausgård samtaler med bokmessas direktør Jürgen Boos om «kunsten å skrive litteratur i dag» klokka 15.30 – om da ikke tyskerne er enda mer hipne på å høre Jo Nesbø presentere sin siste roman «Kniv» (på tysk: «Messer») klokka 16.30.

Det samme gjelder de andre frittstående agenturene Klassekampen har sett på økonomien til:

  • Winje Agency omsatte for rundt én million i fjor, en dobling fra 2017. Men satsingen koster: Agenturet gikk med bare 17.000 kroner i overskudd. Gina Winje tok ut en årslønn på 494.000 kroner.
  • Stilton Literary Agency økte omsetningen fra tre til fire millioner kroner i fjor. Likevel fikk agenturet et negativ resultat på 145.000 kroner, noe som betød at gründer Hans Petter Bakketeig måtte tære på egenkapitalen. Selv tok han ut 390.000 i lønn.
  • Northern Stories doblet omsetningen i 2018, til 1,8 millioner kroner. Årsresultatet ble på bare 63.000 kroner. Selskapet har negativ egenkapital, og gründerne delte 130.000 kroner mellom seg i årslønn.

Mala og Dalaker er imidlertid langt fra bekymret.

– Vi startet jo opp i 2017, og foreløpig går det faktisk bedre enn planlagt. Vi har investert mye i rettighetssystemer, oversettelser og reiser. Det er først i år royalties begynner å komme inn, sier Dalaker.

– Vi får et lite forskudd for salgene, og så bruker forlagene gjerne ett eller to år på å oversette. Deretter skal de ha ett salgsår, før vi får royalty, utdyper hun.

Dalaker mener at det er først etter fem års drift, i 2022, at agenturet kan forventes å gå i null.

Salomonsson Agency har noe av skylda for at det er vanskelig å tjene penger på å selge norske forfattere til utlandet. Det er nemlig det svenske byrået som håver inn når forfattere som Jo Nesbø og Jørn Lier Horst klatrer på bestselgerlistene i andre land.

Lit­te­rære agen­ter:

  • Personer eller virksomheter som selger rettigheter til norske bøker i utlandet.
  • Tradisjonelt har denne virksomheten vært drevet av forlagene selv, men etter at det ble kjent at Norge skulle være hovedland under årets bokmesse i Frankfurt, har det dukket opp flere frittstående agenturer.
  • I går skrev Klassekampen om Cappelen Damm Agency, som selger flest rettigheter av alle de norske aktørene, men som likevel går med tap.

– Mangler respekt for yrket

Tor Jonasson har jobbet som agent for Salomonsson i tolv år. Han tror ikke at agenturene har bedre tider i vente.

– Jeg blir overrasket om halvparten av dem fortsatt eksisterer om fem år, sier han til Klassekampen.

– Hva tror du er grunnen til at det blir startet flere nye agenturer i en bransje hvor det er så vanskelig å tjene penger?

– Dessverre tror jeg det handler om at folk ikke har respekt for yrket. De tror at dette er venstrehåndsarbeid som de kan tjene store og raske penger på. Men det kreves tusenvis av timer med hardt arbeid, søvnløse netter og et enormt puslespill for å bygge forfattere og gi dem en stabil og sikker plattform.

Mala og Dalaker rister på hodet over Jonassons spådom.

– Har dere noe å melde tilbake?

– Ikke annet enn at vi får se om fem år, sier Mala.

– Dere forlot trygge jobber i bokbransjen for å satse på dette eventyret. Føltes ikke det risikabelt?

– Det sa mora mi også, flirer Dalaker, før hun legger til:

– Dette har vært vår drøm lenge. Det finnes så utrolig mange norske forfattere som fortjener et større publikum. Det er en stor ære å få lov til å jobbe for at det skjer.

FOTO: HEIKO JUNGE, NTB SCANPIX

  • Dagens glose er Dichterzug (subst., m.), rett oversatt «diktertog», eller «boktog», som vi sier på norsk. Da kronprinsesse Mette-Marits jernbanevogn rullet inn på Frankfurt Hauptbahnhof i går, var det uten Tomas Espedal, som ellers er en populær fyr i Tyskland. Hvorfor? Der Spiegel tilbyr svar. Her hevder Espedal at han har takket nei til kronprinsessa hele tre ganger. Mette-Marit skal sågar ha troppet opp i hans bergenske rekkehus med tre sikkerhetsvakter på slep. Men forgjeves. Espedal ville reise alene.

«Vi har tre temaer i den norske paviljongen. Vi vil dele historiene fra Norge. Vi vil spre leselyst. Og vi vil styrke ytringsfriheten.»

— HALLDÓR GUDMUNDSSON, LEDER FOR DET NORSKE HOVEDLANDPROSJEKTET I FRANKFURT, UNDER PRESSEVISNINGEN PÅ NORGES PAVILJONG
FOTO: PHILIP WEISS TORNES

Kris­tof­fer Sek­kel­sten

– Hva gjør du i Frankfurt?

– Jeg kom til i Frankfurt noen dager i forkant av bokmessa for å følge opp byggingen av Norges gjestepaviljong. Jeg er arkitekt hos kontoret Manthey Kula, som har utformet paviljongen sammen med arkitektkontoret LCLA.

– Hva er ideen bak utformingen?

– Paviljongen er delt i to. På den ene sida ankommer du et landskap av skulpturelle og funksjonelle bord og benker. Her stilles ut norske bøker fordelt på møblene etter ulike temaer. På den andre sida av rommet, mot glassfasaden, har vi valgt å la dagslyset komme inn. Her finner man den store bokutstillingen av norske bøker, kafé og rikelig med sitteplass.

– Er messa som du trodde den skulle være?

– Jeg har fått et tydelig bilde av messa ved å jobbe tett med folk som har mye erfaring med bokmessa. I tillegg har jeg vært her på befaring og erfart hvor stor den er. Derfor har jeg tatt med joggesko.

– Hva leser du når du kommer tilbake til hotellrommet?

– Jeg har tatt med meg «Max, Misha & Tetoffensiven» av Johan Harstad. Det har paradoksalt nok vært lite tid til lesing.

– Hvem vil du helst støte på i messehallen?

– Jeg vet at familien min håper på å få en selfie av meg med kronprinsparet, hvis det er det du sikter til?

– Til lunsj i dag gikk du for en pølse som skal være ti ganger så sterk som Tabasco. Blir neste pølse sterkere eller svakere?

– I hvert fall ikke sterkere!

KORT SAGT:

Svein Inge Olsen

Protestfestivalens leder, Svein Inge Olsen, tar de omstridte Sørlandsnyhetene i forsvar.

Du kan bla til neste sideBla med piltastene