Ønsker bedre tall

Knut Aastad Bråten (V)

Hva er en teaterpublikummer? Som Klassekampen skrev forrige uke, er det mange som kan påberope seg denne karakteristikken i kulturstatistikken til Statistisk sentralbyrå (SSB). Der står det at det var 2,2 millioner tilskuere ved norske teatre og operaer i 2018. Men tallet inkluderer også deltakere ved omvisninger, eventer og ulike formidlingsarrangement.

I «Pinocchio» på Hålogaland Teater er ikkje moralen lenger det viktigaste.

Om å finne heim

TRESTOKK: Keitete dans frå Pinocchio (Arthur Hakalahti) medan Maria (Mariama F. Kalley Slåttøy) ser på. FOTO: MARIUS FISKUM

Ei storslått og magisk oppleving der teateret ikkje har spart på noko.

«Pinocchio. Du er bra nok, treskalle!»

Hålogaland Teater, scene vest

Basert på: Carlo Collodis eventyr

Dramatisering og regi: Toril Solvang

Songtekst: Toril Solvang, Ragnar Olsen

Maskedesign: Helena Andersson

Lysdesign: Øystein Heitmann

Lyddesign: Jim-Oddvar Hansen

Med: Arthur Hakalahti, Jonas Delerud, Emil Rodrigo Jørgensen, Kristine Henriksen m.fl.

Biografiaktuelle Susan Sontags sene fotografirefleksjoner gjenutgis i Pax Artes, Norges toneangivende bokserie for tenkning om kunst.

Fotografiet og andre kunster

En vårdag i 1993 reiste Susan Sontag (1933–2004) for første gang til Sarajevo. I årene som fulgte, skulle hun komme til å besøke den bosniske hovedstaden ti ganger til. Her, midt under serbernes rekordlange beleiring av byen, på det for henne fremmede stedet som sønnen hennes hadde påpekt at var i ferd med å bli redusert til intet, satte Sontag opp Samuel Becketts feirede teaterstykke «Mens vi venter på Godot». Rollene ble fylt av lokale skuespillere. Uten elektrisitet, og med den personlige risikoen det innebærer å oppholde seg i sentrum av en krig, demonstrerte hun hvordan også byens virkelige innbyggere ventet.

Kåre Bulie skriver hver tirsdag om kunst, bøker og annen kultur i Klassekampen.

Du kan bla til neste sideBla med piltastene