Renessanse-reise

RØD TRÅD: Ine Marie Wilmann spiller Viola, som elsker poesi og drømmer om å bli skuespiller. Kjærligheten mellom henne og Shakespeare utgjør fortellingens røde tråd. FOTO: ØYVIND EIDE

«Forelska i Shakespeare» – en kunstnerisk vellykket reise til en forgangen tid.

«Forelska i Shakespeare»

Nationaltheatret, Hovedscenen

Basert på et filmmanus av Marc Norman og Tom Stoppard

Tilrettelegging for scene: Lee Hall

Oversatt av: Øyvind Berg

Regi: Cecilie Mosli

Scenograf: Dagny Drage Kleiva

Kostymer: Anette Werenskiold

Med: Jan Gunnar Røise, Ine Marie Wilmann, Heidi Goldmann, John Emil Jørgensrud, Assad Sadique med flere

Eit sterkt og personleg vitnemål om ein einsam kamp.

Mann i mørk dress

TRU: Trass i både forbanninga og vekslande forhold til kyrkja, har Strømdahl aldri vendt ryggen til gudstrua. FOTO: TERJE VISNES

Ei sterk og personleg forteljing om ei fordømming som skulle syne seg å koste fleire tiårs kamp.

«Dømt til evig fortapelse»

Trøndelag Teater i samarbeid med Nidaros Domkirke og Vår Frue menighet, Nidarosdomen

Av Wenche Strømdahl og Petra Bjørkhaug

Komponist og organist: Petra Bjørkhaug

Regi: Aslak Moe

Med: Wenche Strømdahl

Thomas Monsen

Thomas Monsen døde 9. november, 75 år gammel. Han var sentral i framveksten av rhythm & blues: jazzbasert musikalsk oppbrudd i Norge og bandet Public Enemies på 60-tallet. Født i Oslo. Jobbet etter skolen på hvalbåt. Tidlig interessert i jazz og blues, drev Grünerløkka Jazzklubb. Han ble med i jazzsessions i Club 7 på Skillebekk 64, med Hans Marius Stormoen, Jan Lie, undertegnede, etter hvert Petter Holm og Bjørn Johansen. Resultatet: Public Enemies, rhythm & blues/soul ga Club 7 spesiell attraksjon og økonomisk grunnlag.

Du kan bla til neste sideBla med piltastene