NOTERT:

Fridtun får språkpris

FOTO: HÅKON M. LARSEN, NTB SCANPIX

Forfatter, filolog, foredragsholder og tidligere skihopper Kristin Fridtun får Språkprisen, som årlig deles ut av Språkrådet. Jurymedlem Merete Røsvik trekker fram at Fridtun har markert seg som en produktiv forfatter og samfunnsdebattant med særs god formidlingsevne. – Hun har tilført den offentlige debatten nye perspektiver både på språk og i spørsmål om kjønn og seksualitet, og hun viser alltid vilje til å saumfare både egne og andres standpunkter, sier Røsvik. Prisen er på 100.000 kroner.©NTB

Mange kreative påfunn, men framsyninga kjem aldri heilt i mål.

På kvitt papir

GIFTARMÅL: Pynta i papir blir det gjort klårt til bryllaup. FOTO: BENGT WANSELIUS

«Stor ståhei for ingenting» er eit nydeleg kammerspel. Men regigrep gjer handlinga verre å forstå.

«Stor ståhei for ingenting»

Trøndelag Teater, Hovudscena

Av William Shakespeare

Omsett av André Bjerke

Regi: Runar Hodne

Scenografi: Serge von Arx

Kostyme: Maria Gyllenhoff

Lysdesign: Andreas Fuchs

Med: Kenneth Homstad, Mari H. Einbu, Hildegunn Eggen, Kai Remlov, Ragne Grande, Isak Holmen Sørensen, Andreas Tønnesland, Ingrid Unnur Giæver, Mira Dyrnes Askelund og Mats Moe.

Boken «Drømmepalasset» – og gjenåpnede Frogner kino, som den handler om – aktualiserer kinoens særegne sosiale og kulturelle fellesskap.

Sammen i mørket

ATMOSFÆRISK: Frogner kino åpnet i 1926, med interiør av funksjonalismepioneren Lars Backer. Axel Revold sto bak maleriet fremme ved lerretet: en gresk hage med tempelsøyler på sidene. FOTO: (TROLIG) ANDERS BEER WILSE/NASJONALMUSEET

Jeg antar at det ikke er mange av oss, men jeg er blant dem som fortsatt husker «Karachi», Oddvar Einarsons narkothriller fra 1989 med Amanda Ooms og Jon Eikemo i hovedrollene. Årsaken er ikke filmen i seg selv – en temmelig outrert scene hvor Ooms maler sin egen kropp med rulle, til tross. Grunnen er at jeg ble forhørt av en myndig kinoansatt, som lurte på om jeg og klassekameraten min var gamle nok til å se filmen. At vi begge var under aldersgrensen, hadde vedkommende helt rett i, men min mer geskjeftige venn snakket oss inn uansett.

Kåre Bulie skriver hver tirsdag om kunst, bøker og annen kultur i Klassekampen.

Du kan bla til neste sideBla med piltastene