NOTERT:

Inn på poesitoppen

FOTO: MARIA GOSSÉ

I gårsdagens avis skrev vi om det siste tiårets bestselgende diktsamlinger. Lista vi presenterte, manglet imidlertid et par navn: Like etter deadline landet opplagstallene til to Kolon-poeter i innboksen vår. Ingvild Lothes «Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt» (2016) er så langt trykket i 4100 eksemplarer, hvilket betyr at den fyker rett inn på ellevte plass. Rett bak havner Cecilie Løveids «Vandreutstillinger» fra 2017 (4000 eksemplarer). Dette innebærer at Jan Erik Vold og Kolbein Falkeid skyves ut av topp 15-lista. Bendik Wold

Med rundt 200 visningar av eit syttitals produksjonar har Vinterlys vakst seg stor.

Trassar mørketid

SE TORSKEN: Kor mange avvik frå det normale må til før kjernefamilien blir unormal? Teatergruppa Normaliteten gjester Vinterlys med framsyninga «Normaliteten». FOTO: AMUND GRIMSTAD

Nordland Teater trassar denne veka både mørketid og dårleg ver, og presenterer høgkvalitets scenekunst i eit imponerande omfang. Teateret feirar 40-årsjubileum, og i 20 år har dei på etterjulsvinteren arrangert Vinterlys, ein teaterfestival som har vakse seg til å bli landets nest største, berre slått av Heddadagane i Oslo.

Tiago Boms utstilling i Sandefjord er en påminnelse om at kunstforeningene trenger et løft.

Cellene utgjør helheten

FLYTER: Vann er et gjennomgangsmotiv i Tiago Boms utstilling i Sandefjord. Et gjesteopphold på et naturvitenskapelig institutt setter spor. FOTO: RICHARD ASHTON

En svipptur innom naturvitenskapen setter sitt preg på Tiago Boms verk.

Tiago Bom: «The Third Thing»

Sandefjord Kunstforening Står til 8. mars.

Du kan bla til neste sideBla med piltastene